Aktualności

Imprezy integracyjne szansą na rozwój i zysk Twojej firmy.

Opublikowano: wtorek, 08, maj 2012
Odsłony: 2990

 

Organizując liczne pikniki firmowe, imprezy integracyjne i motywacyjne zauważyliśmy jak wielką wartość ze sobą niosą zarówno dla pracownika i  pracodawcy.


Zgrany zespół to skarb dla każdego menadżera. Warto więc połączyć przyjemne z pożytecznym i po szkoleniu zapewnić profesjonalną imprezę integracyjną. Satysfakcja pracowników będzie wówczas gwarantowana.


Człowiek, by lepiej pracować, potrzebuje czegoś więcej niż tylko pieniędzy. Pracownik dużo bardziej docenia nagrodę w postaci pochwały od szefa, miłą atmosferę w pracy czy dodatkowe świadczenia, niż wzrost wynagrodzenia. Dlatego też bardzo trudno utrzymać najlepszych i najbardziej wydajnych pracowników. Menedżerowie poszukują nowych, innowacyjnych sposobów motywowania. Jednym z nich są imprezy integracyjne.

 

Coraz częściej stają się one czynnikiem wpływającym na sukces firmy. Są nowym sposobem relacji międzyludzkich. Pomagają nie tylko oddzielić pracę od prywatności i rozrywki, ale pokazują, że szef, poza biurem, nie wzbudza strachu,  a współpracownicy są świetnymi towarzyszami niejednej zabawy. Jeżeli przedsięwzięcie jest zorganizowane w sposób przemyślany, to może stać się czynnikiem wpływającym na wzrost zysków firmy.


Team Building


Najważniejszym zadaniem imprez integracyjnych jest jednak budowanie zespołu, czyli Team Building. Rezultatem powinno być stworzenie porozumienia między pracownikami - dobrej komunikacji, która jest podstawą każdego zespołu. Budowa więzi interpersonalnych nie musi mieć charakteru jedynie zawodowego, ale także prywatny i osobisty. Grupa pracowników wraz z kierownictwem i szefem może lepiej się poznać i nawiązać nić porozumienia.

Pracownicy to szkielet każdej firmy. Powinna to być silna, odporna na stres grupa, która nie poddaje się naciskom, dobrze czująca się we własnym towarzystwie, umiejąca wzajemnie współpracować. Tego typu imprezy mogą doprowadzić do integracji zespołu, wzmocnić atmosferę zaufania, poprawić kreatywność jednostek oraz wydajność całej grupy oraz stymulować zdrową rywalizację, co w przyszłości może zaowocować świetnymi wynikami całego przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie pozwalają one obudzić w pracowniku siłę walki, otworzyć się na innych ludzi oraz nowe pomysły.

 

Imprezy integracyjno-motywacyjne


Przy organizowaniu imprez integracyjnych i motywacyjnych podstawą jest określenie ich celu oraz rozpoznanie potrzeb, jakie dana firma wysuwa wobec swoich pracowników. Należy ustalić, co chcemy osiągnąć i do kogo chcemy trafić. Następnie trzeba ocenić możliwości realizacji tych celów i całego planu imprezy. Stworzenie inicjatywy, którą pracownicy i klienci danej firmy będą wspominać przez lata, to ciężkie zadanie - zwłaszcza, że trudno jest trafić w każde gusta i zadowolić wszystkich uczestników.

Innym celem imprez mających integrować zespół pracowników jest motywacja, czyli system pobudzający zespół do efektywnego wykonywania zadań i obowiązków, by osiągnąć wyznaczone cele firmy. Ten szczególny rodzaj przedsięwzięcia dedykowany jest dla pracowników firmy oraz kluczowych klientów. Służy wiec podniesieniu wydajności pracowników bądź, w przypadku klientów, zachęty do współpracy biznesowej, umocnienia więzi z marką i produktem oraz wzrostu poziomu satysfakcji z wykonywanych usług. Ponadto inicjatywy tego typu budują pozytywny wizerunek firmy.

Nie bez znaczenia jest również to, że dobrze skonstruowany i odpowiednio przeprowadzony program motywacyjny sam się finansuje. Jeśli nagroda jest ukazana we właściwy, atrakcyjny sposób, a zainteresowanie nią umiejętnie podtrzymane, pracownicy podwajają swe siły i wypracowują dla firmy dodatkowe profity. Ich motywacja do dalszej pracy i zyski firmy rosną, a uczestnicy imprez wiedzą, że ich pracę ktoś docenia i wynagradza - w zupełnie nietypowy i niezapomniany sposób. Mowa tu nie tylko o zyskach materialnych, ale także o integracji oraz zwiększeniu lojalności pracowników.

 

Pomysł na imprezę firmową


Powodzenie przedsięwzięcia zależy od indywidualnego podejścia i metod postępowania z pracownikiem. Należy zdecydować, czy będą to zabawy plenerowe, wieczorowe spotkanie o określonej tematyce, a może krótszy lub dłuższy pobyt na wspólnym urlopie. Obecnie oferta na rynku stwarza ogromną liczbę możliwości, co stwarza problem z wykreowaniem własnej wizji. Najpopularniejsze są te, które wykorzystują niekonwencjonalne formy aktywnego wypoczynku: paintball, quady, zorbing, jazda na skuterach, gra w piłkę plażową i nożną, loty balonem i szybowcem, ogniska. Innowacyjną i wysublimowaną formą są gry scenariuszowe, czyli zabawy, w których uczestnicy działają według określonego scenariusza, by osiągnąć wyznaczony cel.

 

Grupa zostaje podzielona na kilkuosobowe zespoły, którym przedstawiony zostaje scenariusz przewodni, zgodnie z którym muszą się przemieszczać i odkrywać kolejne szczegóły, dzięki czemu będą w stanie odkrywać kolejne elementy układanki i wyprzedzając inne grupy doprowadzić zabawę do końca. Po drodze czeka ich mnóstwo niespodzianek oraz zadań, które trzeba wykonać. Często wykorzystuje się motywy przemieszczania w czasie i przestrzeni, a uzupełnieniem są różne akcesoria, gadżety i stroje. Gry opierają się na oryginalnych pomysłach dostosowanych do potrzeb i wymagań klientów. Niejednokrotnie zaskakują niespodziewanymi zwrotami akcji i niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Zaawansowane formy tego typu imprez uwzględniają łączenie gier scenariuszowych z paintballem czy strzelnicą. Uczestnicy muszą w pełni zaangażować się w przedsięwzięcie, wykazując się kreatywnością, wiedzą oraz sprawnością fizyczną i intelektualną.

Tego typu działania dodatkowo mogą również wyłonić liderów, którzy najefektywniej je realizują, odznaczają się cechami przywódczymi i umiejętnie zarządzają pracą całego zespołu. Ilu menedżerów, tyle różnych koncepcji. Według badań Polskiej Organizacji Turystycznej na rynku turystyki biznesowej 30% stanowią imprezy integracyjne i motywacyjne. W zdecydowanej większości mają one charakter kameralny. Liczba uczestników nie przekracza 50 osób, nie trwają one dłużej niż 2 dni i organizowane są głównie w weekendy, w hotelach lub innych obiektach użyteczności publicznej.

 

Impreza integracyjna z perspektywy pracownika


Jak podaje agencja Show Service, dla pracowników taka forma rozrywki stanowi nagrodę za dobrze wykonywaną pracę. Zależy im na więzi i utożsamianiu się z firmą, ale potrzebują inicjatywy menedżera. Dla ponad 80% są one pomocne w nawiązywaniu bliższych kontaktów interpersonalnych. Model, który odpowiada największej liczbie badanych, to najpierw aktywnie spędzony czas, a potem relaks. Oczekują oni przede wszystkim integracji, ciekawych atrakcji oraz możliwości spędzenia czasu  z innymi współpracownikami.

Budujący jest fakt, że ważniejsze jest dla nich polepszanie relacji międzyludzkich, a nie praktyczne aspekty imprezy (lokalizacja, wyszukane rozrywki, jedzenie, alkohol). 90% respondentów odrzuciło formę oficjalną, a za najlepszą uznali dobrą zabawę.